dinsdag, mei 01, 2007

Interactief 0.1


De interactieve game van DEAF07. Ziet er flashy uit of niet? Beetje oldskool. In de jaren '90 was virtual reality per slot van rekening de grote belofte voor de volgende eeuw. Maar goed, we schrijven nu 2007, het Dutch Electronic Art Festival, Rotterdam. De voorhoede in het verkennen van de grenzen tussen kunst en technologie. Maar waren de kunstenaars van deze interactieve installatie dan vergeten dat het millennium al was gepasseerd?
Het spel in het kort: de speler moet met behulp van de visor proberen in een oude loods rondzwevende witte ballen te vangen. Zodra gevangen, worden de ballen rood en dat is scoren.
In de praktijk ging het anders; de ballen werden rood en wit en bewogen zich stroperig door de loods. Punt was dat Firma Soetebroot zich niet aan de indruk kon onttrekken hier geen enkele invloed op te hebben. Wat jammer was, want een stuk minder interactief.
Misschien was het de hitte die het spel oncontroleerbaar maakte? De visor was zweterig en gleed voortdurend van de Firma's hoofd en de electronica in de backpack crashte om de haverklap. Gedesillusioneerd droop Firma Soetebroot uiteindelijk af. 'Nog in conceptuele fase', mompelde de bijbehorende kunstenaar. Game over.
Nu heeft Firma Soetebroot niets tegen concepten, de vernieuwende dan, maar dit was wel erg hoogdrempelig. Gelukkig vertrouwde de kunstenaar Firma Soetebroot toe grootse plannen te hebben met de installatie, met mannetjes in witte pakken en spelen tegen elkaar enzo.
Firma Soetebroot staat dus al te trappelen om tijdens DEAF2008 de strijd aan te gaan met de 2.0 versie van de baanbrekende game. Hoewel het ook een idee is die oude Commodore weer eens van zolder halen.

Geen opmerkingen: