woensdag, januari 25, 2006
60 minute magazine
Dat het als jonge, enthousiaste getalenteerde tegenwoordig bijna onmogelijk is tussen de gevestigde ordes van bedrijf, organisatie of stichting te komen is niets nieuws. Maar dat ook het infiltreren van een netwerk voor jonge creatievelingen in deze tijd neerkomt op het doorstaan van strenge selecties of doodgewoon ellebogenwerk, da's even slikken.
Gisteren plofte bij Firma Soetebroot 60minute Magazine op de mat. Een fris initiatief van De Nieuwe Garde, een netwerk voor jonge creatievelingen uit verschillende disciplines zoals vormgeving, kunst en media. Doel van de Nieuwe Garde was om in één uur een tijdschrift te maken. Gewoon, om te kijken hoe ver je met een ploeg jonge enthousiastelingen, creative eieren en frisse ideeën kunt komen.
In oktober vernam Firma Soetebroot van dit plan van De Nieuwe Garde via een oproep in de RAILS en gaf zich -jong en enthousiast als de firma is- meteen op.
Helaas tevergeefs. Een beleefde mail retour maakte Soetebroot een aantal weken later duidelijk dat er meer deelnemers waren dan plekken en dat de firma niet was ingeloot. Nu heeft Soetebroot inmiddels enige ervaring met het maken van magazine, maar het leek de firma juist zo leuk geleken een keer te leren hoe je dat in één uur kunt doen in plaats van een paar weken (of langer..).
Soetebroot zag dan ook groen van jaloezie toen de firma gisteren het eindresultaat in handen kreeg. Het zou dan ook logisch zijn de rest van de ruimte in deze post te gebruiken om het magazine tot op het plakkerige ruggetje af te fikken. Maar na een aantal verwoede pogingen, lukte het Soetebroot niet om hele erge mankementen of missers te vinden in 60minute magazine.
Oke, de inhoud is nogal mager en het thema -als het er al is- verzandt in mijmeringen en overpeinzingen over voorbije vakantieliefdes en over het ontstaan van de Nieuwe Garde. Vooral bij dit laatste stuk lees je het tijdgebrek duidelijk terug. Waar aan journaliste en initiatiefneemster Cindy Hoetmer nog ruim 500 woorden worden gewijd, zijn dat in het geval van de andere organisatoren nauwelijks vijf regels. Maar het concept is sterk en de vormgeving eigenzinnig.
Je kunt de pagina's uit het magazine halen en ze in de volgorde van je voorkeur weer op elkaar leggen. Oke, het biedt weinig toevoegde waarde, behalve dan een soort low profile vorm van interactiviteit, maar leuk gevonden is het wel.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten